Missed Abortion


Assalamualaikum. Aku baru saja kehilangan baby yang aku kandungkan. Bagai mimpi ngeri terjadi sebab aku baru je scan dan memang baby elok sihat je masa tu. Kebetulan pada petang Selasa tu aku rasa lain macam je. Terasa panas pada seluar dalam. Bila check tengok ada tompokan darah lebih banyak dari saiz duit 50 sen. 

Aku terus snap gambar darah tu senang nak tunjuk pada doktor nanti dan terus makan. Dah petang, kalau kena tahan wad sah-sah dah takda dapat makanan dari hospital. Tu je yang aku fikir. Masa tu dalam pukul 6 macam tulah. Aku makan dan terus berkejar ke hospital. 

Kami tak tau nak ke hospital mana. Nak ke arah Puchong jem teruk. Nak le Putrajaya? Last-last suami kata Andorra jelah. Menyusur ke kiri je tak jem masa tu arah lain memang jem teruk. Aku dah mengeliat tak tahan sakit masa fu. Pinggang macam nak patah dan perut rasa memulas - mulas. 

First time jejak kaki kat Andorra Hospital. Meraba - raba la juga tak tau mana arah nak tuju Emergency. Rupanya bahagian belakang. 

Masuk je terus daftar dan tak lama tu doktor datang check. Bila scan aku terus tanya jatung baby okey? Kenapa tak dengar bunyi jantung baby. Dia kata nanti kita cuba cari ye. Mesin sini kurang jelas banding yang kat atas. Minta izin scan dari bawah ye puan katanya. Aku iya kan saja. 

Dan akhirnya dia kata. Suami mana puan? Aku kata hantar anak tuisyen. Kejap lagi dia sampai. Jantung baby saya okey tak? Aku dah mula mendesak. Sebab aku boleh nampak baby tapi tak dengar bunyi jantung. 

"Saya terus terang ye puan, degup jantung baby dah takda" time tu juga air mata aku macam empangan pecah. Sebab sebelum ni baby okey je. Doktor peluk aku erat-erat. Dia pun sama nangis. Rasa berdosa pula ajak buat doktor sama sama menangis masa tu. Lama  baru tangis aku reda. Bagaikan mimpi. Aku memang tak percaya. 

Kita perlu keluarkan baby ni. Mala. Ni admit esok pagi kita buat. Puan perlu buat covid test dulu sebelum masuk wad bla bla bla. Aku iya kan saja dengan harapan doktor silap tengok dan baby aku baik - baik saja. 

Masuk wad aku sambung menangis. Aku suruh suami balik sebab nak kena ambil kakak tuisyen dan esoknya anak-anak sekolah.  Aku ingat aku okey je sorang-sorang. Sekali tu dalam pukul 10 malam je bergema bacaan alquran. Ah sudahh. Makin sebak dada aku. Sambung menangis sampai bengkak mata. 

Dalam pukul 11.20pm doktor Khamsiah sampai. Dia peluk aku erat-erat. Raup rambut aku, sabar sayang bla bla bla dia cuba tenang kan aku. Aku terus terlupa yang aku dakap tu seorang doktor. Terasa seperti seorang ibu pujuk seorang anak. 

Aku tanya sekali lagi. Betul ke baby saya dah takda. Dia bawa aku ke biliknya. Dcan lagi sekali. Sah, memang baby dah takda degup jantung. Aku Redha. Ni takdir yang Allah beri untuk aku. Alhamdulillah. Aku cuba terima sebaik mungkin. 

Aku disuntik dalam pukul 12 malam untuk keluarkan baby dan dalam pukul 2.30 pagi aku dah mula rasa sakit dan darah dah mula banjir kat katil aku. Jenuh ulang alik tukar pad, tukar kain sebab dah basah lencun aku dengan darah. Nurse dah tak bagi aku turun dari katil. Pukul 5 30 doktor tolong keluarkan baby tapi uri masih tak keluar. Tekanan darah aku dah menurun dan akhirnya mereka stop dulu dan bawa aku ke OT pukul 8 pagi. 

Sibuk hantar anak ke sekolah aku memang minta suami urus je apa yang patut di rumah. Siap semua baru datang kata ku. Masa masuk bilik bedah tu doktor usap ubun-ubun aku dan tanya. Dah jumpa suami? Aku hanya mampu geleng. Bila dia suruh aku mengucap masa nak masukkan ubat bius tu aku dah sebak giler. Kalau aku mati sure aku tak sempat minta ampun dengan suami aku. 

2 kali je aku mengucap tau tau aku dah ada kat katil dalam wad. Toleh tepi tengok suami dah ada. Eh dah siap ke aku tanya? 

Lepas tu aku tak tau apa apa. Sedar suami suap makan tapi aku tak tau apa aku makan. Bangun tidur tengok suami ada lagi. Aku tak tau berapa lama aku tidur. Menu lunch pun aku makan lambat sebab masih mamai. 

Sakit? D&C tak rasa apa pun. Bukan sedar. Lepas sedar pun tak rasa sakit. Tapi masa doktor cuba keluarkan baby masa darah aku membuak-buak keluar tu sakit la jugak. Cuma tak la terlalu sakit. Kesakitan tu lebih kepada emosi bila kau hilang anak yang kau kandung. Sakit tu sampai saat ni terasa. Entah sampai bila aku akan mnangis bila terkenang baby ni pun aku tak tau. 

Alhamdulillah aku diberi kebahagiaan merasa nikmat dia berada dalam rahimku selama ini. 

Nanti aku sambung cerita lagi. Daaaa


 

Post a Comment

3 Comments

Amie said…
Bila baca entri ini, teringat peristiwa 8 tahun lalu. Kandungan saya gugur akibat hentakan kuat tayar kapal terbang sewaktu mendarat di landasan. Pedih pilunya hanya Allah yang tahu. Berminggu-minggu juga menangis.
SalbiahM said…
Takziah LM. Tumpang bersedih. Semoga Allah gantikan kesabaran LM sekeluarga dengan rezeki yang lebih baik
Dlang said…
Salam. Semoga tabah hadapi ujian ini..sedihnya bila baca