KUNYIT HIDUP


 Assalamualaikum.


2 minggu lepas LM balik kampung di Segamat . Sempat lah singgah sekejap rumah arwah mertua di Negeri Sembilan . Kebetulan ipar baru tuai kunyit, alhamdulillah rezeki mereka bagi LM juga. Dah banyak kali masak guna kunyit ni dalam masa dua minggu ni tapi masih banyak lagi. Nampaknya esok kena tanam la kot, takut rosak.


Ada yang tau cara buat kunyit serbuk? Teringin nak cuba tapi takut menjadi dan nanti membazir pula. 

Post a Comment

4 Comments

Mama Zharfan said…
Byk betul kunyit tu..if on diet, boleh guna kunyit ni utk jdkan air kunyit dan minum segelas setiap pagi
Puan Hazel said…
Elok tu buat kunyit serbuk. PH tak tau caranya tapi mil rajin buat cuma x sempat belajar, selalu mil bagi yg dah siap :)
agak renyah jugak nak buat serbuk kunyit sb pernah tgk kakak ipar buat...kunyit kena betul2 banyak, jemur dulu sampai betul2 kering pastu kna mesin...tu kita tgk sepintas lalu je la...masakan jadi sdp bila guna kunyit hidup ni
fanny_dcatqueen said…
Saya pun tak pernah buat sendiri kunyit serbuk kak, selalunya beli jadi Di market 🤭. Segaar sangat kunyit tuh 😍😍. Langsung teringin pula nak buat jamu kunyit asam 😁