KEMAS PASU-KETUMBAR JAWA

 Assalamualaikum


Hai Semua. 


Cuti sekolah, kononnya ummi turut busy layan anak- anak sampaikan aktiviti membelai tanaman pun cuti. Hehe. 


Pokok ketumbar jawa ni sebenarnya terbiak/ tersemai dengan sendirinya di dalam pasu pokok cili ni. Pokok ketumbar jawa ni Kami tanam dalam 3 pasu lain tapi berada bersebelahan pasu cili api ni. 


Entah macam mana boleh tersebar biji benih dari pasu sebelah, mungkin terbang dibawah angin kot? Bila LM nak kemas pasu cili api yang dah mati pokok nya ni, tengok penuh anak pokok ketumbar jawa dalam ni. 


Mesti korang harian, aik.. Takkan tak nampak semasa menyiram? Pasu ni kami. Letak atas tembok belakang rumah. LM cuma siram tak nampak dalam pasu pun sebab kedudukan dia tinggi. Tu yang tak tau tu. 




Setelah dibuang segala rumput, banyak la juga anak pokok ketumbar jawa dalam ni. Ada masa nanti LM pindah kan dalam pollybag. Ada adik beradik nak, senang boleh pas terus, hehe. 





Begini lah rupa pasu ni sebelum dicabut rumput. Pokok cili dah mati, perlu ganti pokok lain, ada 4- 5  pokok dah mati, cuma ada 2 - 3 pokok saja masih berbuah dan mengeluarkan hasil. 

Korang guna ketumbar jawa ni Salam masakan apa? LM cuma guna dalam tomyam dan ikan kukus saja. Tak pandai guna sangat sebab sebelum ji memang LM anti kepada daun ketumbar. Seram. Sikit dengan bau dia. Haha. Tapi, entah macam mana boleh onz dengan ketumbar jawa ni tak tau lah. 



Post a Comment

4 Comments

Daun ketumbar jawa ni kan.. best giler bau dia..semerbak 1 dapur.
Daun ketumbar jawa ni kan.. best giler bau dia..semerbak 1 dapur.
LadyBird said…
ldy x pernah tanam pokok ni.. ldy tanam pokok lada shj, nona, mata kucing shj.. yg lain semua pokok bunga..
Mama Zharfan said…
err MZ tak kenal pokok ni hahah dan tak pernah guna la utk apa2 masakan pun