TIMBUNAN SAMPAH

 



Perasan tak kita ni selalu tinggal dalam TIMBUNAN SAMPAH! 


SAMPAH?

Ye sampah. Barang yang kita dah tak guna lagi. Barang lama yang dah lama tak terusik. Barang elok tapi tidak di guna pakai. Barang letrik rosak yang kononnya nak dibaiki tapi terletak sampai bertahun dan berhabuk di situ. 




Belum kira lagi bekas makanan yang disimpan kononnya nak recycle guna untuk letak makanan lain akhirnya bertimbun. Bubble wrap hasil beli barang dari online shopping disimpan konon nanti nak pakai tak perlu beli lagi. Tin kek / coklat atau biskut yang cantik di mata disimpan konon nak buat letak barang. Kotak dikumpul, konon nanti ada kegunaannya. Tarang telur pun simpan sampai jadi sarang lipas. Botol air lama simpan sayang nak buang sampai kekuningan dan memerangkap habuk.

Belum kira kisah pakaian lama yang terkumpul sejak dulu sayang nak buang tu kan?


Ambil masa 10-15 minit setiap hari untuk check barang yang dikira SAMPAH. Rumah lebih kemas, tersusun dan lebih mudah di urus. InsyaAllah.


Ada pendapat lain? Lain orang lain pendapat. Betul kan? 

Post a Comment

6 Comments

  1. Kalau boleh simpan semua nak simpan.
    Itulah sikap sebahagian masyarakat kita

    ReplyDelete
  2. jadi sakit mata tengok timbunan sampah kan

    ReplyDelete
  3. Betul², PH pun lately didik diri utk melepaskan...

    ReplyDelete
  4. Betul! Saya pun suka sayang sayang barang..part bubble wrap pun betul..sebab saya akan gunakannya tapi lepas setahun gitu sebab post hadiah..tu jela..tapi skrg..sebab dah Banyak..bila beli brg ada bubble wrap, terus buang..ahaha..simpan sikit aje..

    ReplyDelete
  5. Bubble wrap ammi jarang simpan, bekas makanan tu ammi memang simpan dan biasanya bergunalah sebab ammi letak cili, bawang, bawang putih, daun bwang. bila pecah kita lempar je.

    ReplyDelete
  6. MZ memang selalu buang mcm2 sbb rumah MZ ni tak de space laaa nak simpan brg2 ala2 sampah tu...ari tu byk giler MZ buang bubble wrap (hahah sbb kerap beli mcm2 kat shopee, then syg plak nak buang bubble wrap tuuu)so buang jer one shot tima dtg mood mengemas

    ReplyDelete

Terima kasih sudi membaca dan komen. Komen yang baik2 saja ye. Segala komen berunsur fitnah atau kata2 kesat saya akan delete.

Andai ada sebarang pertanyaan boleh email saya di lydiamiza23@yahoo.com